czwartek, 27 czerwca 2013

Polsko - niemiecka wymiana uczniów Kłodzko - Bensheim. Wizyta w Polsce 10.06 - 16.06.2013

Album nr 1
Album nr 2
Album nr 3

W dniach 10.06 – 16.06.2013 odbyła się druga część Polsko – Niemieckiej Wymiany Młodzieży Kłodzko – Bensheim. Tym razem to my gościliśmy uczniów i nauczycieli z Niemiec w Polsce. W poniedziałek popołudniu uczniowie wraz z rodzicami przygotowali powitalny poczęstunek i z niecierpliwością czekali na przybycie grupy niemieckiej. Starczył jeden telefon od niemieckiego nauczyciela by (pomimo ulewy) grupa polskich uczniów wyszła powitać swoich nowych przyjaciół :) Następnie wszyscy wspólnie zasiedli w pokoju nauczycielskim, wysłuchali powitalnej przemowy Pani Dyrektor Wandy Kręgielewskiej i uraczyli się słodkościami. Niesamowity był fakt, że minął zaledwie miesiąc od ostatniego spotkania, a uczniowie mieli sobie aż tak dużo do powiedzenia.
       Kolejnego dnia przedpołudniowe godziny młodzież spędziła wspólnie uczestnicząc w zajęciach lekcyjnych w trakcie których mogli między innymi wziąć udział w lekcjach niemieckiego, angielskiego, matematyki, WOSu, plastyki oraz potańczyć ZUMBĘ, taniec belgijski, sprawdzić swoje umiejętności w pływaniu na basenie wraz z uczniami z klasy sportowej oraz przypomnieć zasady pierwszej pomocy podczas zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa. Po zajęciach lekcyjnych młodzież podzieliła się na grupy i omawiała sposób prezentacji projektu „Interesting faces and places Bensheim – Kłodzko”. Kolejnym punktem programu było spotkanie z przewodniczącym Niemieckiego Towarzystwa Społeczno–Kulturalnego w Kłodzku, a następnie zwiedzanie najbardziej atrakcyjnych miejsc Kłodzka oraz spotkanie z zastępcą burmistrza Panem W. Krzelowskim oraz Panem Pawłem Popielem w Sali Rajców w Ratuszu. Dzień zakończyliśmy zwiedzaniem Twierdzy Kłodzkiej oraz podziemnych labiryntów.
        Środę spędziliśmy na wycieczce we Wrocławiu. Najpierw udaliśmy się w rejs statkiem, następnie zobaczyliśmy Ostrów Tumski wraz z mostem z kłódkami zakochanych, Ogród Botaniczny, Rynek i Halę Stulecia. Ponieważ była piękna pogoda uczniowie wykorzystali czas oczekiwania na pokaz fontanny robiąc zawody kto przebiegnie pomiędzy wyskakującymi strumieniami. Młodzież świetnie się bawiła (tak samo jak kilkuletnie dzieci, które robiły to samo pomiędzy nimi :) ) Na koniec pobytu we Wrocławiu udaliśmy się do Panoramy Racławickiej.
         Następnego dnia przedpołudnie spędziliśmy biorąc udział w zajęciach w Miejskim Zespole Szkół oraz przedstawiając przygotowane prezentacje „Interesting faces and places Bensheim – Kłodzko”. Popołudniu pojechaliśmy do Polanicy Zdrój gdzie spacerowaliśmy deptakiem i po parku, oglądaliśmy fontanny ale najbardziej ekscytującym elementem był zjazd na torze saneczkowym gdzie co niektórzy osiągali duże prędkości i hamowali dopiero w wyznaczonych miejscach :)
        Piątek przywitał nas słoneczną pogodą dlatego bez problemów pospacerowaliśmy po torfowiskach pod Zieleńcem, parku w Dusznikach, zwiedziliśmy Dworek Chopina, wzięliśmy udział w warsztatach czerpania papieru w Muzeum Papiernictwa oraz podziwialiśmy niesamowite widoki i piękne olbrzymie „twory” kamienne w Błędnych Skałach.
      15 czerwca pomimo to iż była to sobota, rozpoczęliśmy dzień o 7:30. Po raz kolejny mieliśmy szczęście... była słoneczna pogoda. Najpierw pojechaliśmy do Kletna gdzie zwiedziliśmy Jaskinie Niedźwiedzia. Dzięki niesamowitemu przewodnikowi uczniowie na 100% zapamiętali większość stalagmitów i stalaktytów, a w szczególności te o specyficznych kształtach i zawały kamienne :))
       Następnie pojechaliśmy na Czarną Górę gdzie kolejką wjechaliśmy na górę, z której mogliśmy podziwiać widoki odległe nawet o kilkadziesiąt kilometrów!!! Kiedy zaczęliśmy schodzić w dół można było usłyszeć narzekanie uczniów, które chwile później zmieniło się w okrzyki radości podczas zbiegania, a nawet turlania się w dół :) Dzień zakończyliśmy pożegnalnym spotkaniem w Marcinowie.
          16 czerwca przyszedł czas na pożegnanie z nadzieją na ponowne spotkanie podczas kolejnej wymiany. Do zobaczenia za rok!!!!
          Bardzo dziękujemy Rodzicom uczniów, którzy brali udział w wymianie za bardzo dobrą współpracę.

Dziękujemy p. A. Błaszkiewicz, p. M. Bijacie, p. K. Jakubowskiej, p. K. Opalińskiej, p. B. Trybukiewicz, p. A. Sznajger, p. A. Gałkowskiej – Czerniak, p. A. Czerniakowi, p. A. Jakubowskiemu i p. R. Marchewce za przeprowadzenie lekcji otwartych dla uczniów i nauczycieli biorących udział w wymianie oraz p. Ł. Frankowskiemu za sprawowanie opieki podczas całodniowej wycieczki do Dusznik i Błędnych Skał.